מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מחוז מרכז

חודש התקומה – מפה ביחד נקום

share
שתפו עמוד:
חודש התקומה – מפה ביחד נקום

איגרת מנהלת המחוז לחודש התקומה

איגרת מנהלת המחוז לחודש התקומה

מלחמת 'חרבות ברזל' הייתה ועודנה מלחמה שמעגלי הפגיעות בה הם רחבים ונוגעים בכל אחת ואחד מאתנו. לראשונה, כחברה אנו מתמודדים עם אסונות שלא הכרנו כמותם- חטיפה של אנשים וילדים מביתם/ מבצרם, תושבים עקורים מביתם, משברי אמון במערכות מדיניות וציבוריות וכאב רב שאין ממנו מזור.

מתוך הכאב זכינו לראות צמיחתה של אחריות חברתית-לאומית, שבאה לידי ביטוי בסיפורי גבורה, התנדבות, סולידריות, נתינה, חמלה ואהבה. ערך הערבות הדדית בלט, הניע לפעולה והאיר בכולנו את התקווה והאמונה בכוחה של התקומה.

החינוך הוא נכס לאומי, בסיס לחברה מתפקדת, לחוסן אישי, קהילתי ומדיני. המצפן הפדגוגי-חינוכי הוא זה שיעצב את פני החברה והעתיד של כולנו ועל כן עלינו לנהוג מתוך אחריות וחובה חינוכית לדאוג לראשון ואחרון התלמידים.

הנרטיב המחוזי, המהווה בסיס לעבודה הפדגוגית, מתאפיין בתנועה מתמדת כמטולטלת הנעה מקצה האחד לשני וזאת מתוך הבנה עמוקה שהאחד אינו דומה לאחר. מתן מענה מיטבי ואיכותי לכל תלמידה ותלמיד, בכלל ובזמנים האלו בפרט, מחייב אותנו אנשי החינוך, בתנועה מחשבתית, מאפשרת וגמישה ולכן חזרנו להתחלה- לשיעור והשפעותיו. השיעור הוא נקודת המפגש המשמעותית ביותר בין מורה-תלמיד ששם נבנה אמון ומתרחשת למידה ועל כן עליו להיות מדויק ומקצועי לעילא ולעילא.

העת הזו מזמנת לנו כפרטים וכחברה זמן ומקום לבנות ולהיבנות, מתוך ולצד, הכאב. מערכת החינוך, מבקשת לייצר רצף חינוכי ערכי בין הנצחת אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל', בהקבלה למועדים בלוח השנה ובזיקה לתקומה "גאולה" אישית, חברתית ומדינית.

חודש מאי מתחילתו (1.5.2024) ועד לתחילת חודש יוני (9.6.2024) מתאפיין במועדים בהם המנעד הרגשי הלאומי נע בין קצוות מנוגדים- מעבדות לחירות, מעצב לשמחה, מיום הזיכרון לעצמאות, משואה לגבורה. לנוכח אפיו הייחודי של החודש ובהתאמה לזמנים שפוקדים אותנו כיום, בהם אנו נעים ממשבר לתקומה, מערכת החינוך הגדירה אותו כחודש התקומה בסימן גבורה והנצחה.

בחודש התקומה והגבורה תעסוק מערכת החינוך בהנצחת אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' באמצעות פעולות זיכרון אישי, קהילתי ולאומי תוך חיזוק תחושת האמון ותחושת השייכות של בוגרי מערכת החינוך לעם, לארץ ולמדינה, ותוך הגברת מעורבות התלמידים בקידום החברה הישראלית.

ואלו הם המועדים:

  • 6.5.2024 - כ"ח ניסן – יום הזיכרון לשואה ולגבורה
  • 13.5.2024 - ה' באייר (נדחה) – יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה
  • 14.5.2024 - ו' באייר (נדחה) – יום העצמאות
  • 5.6.2024 - כ"ח באייר – יום ירושלים
  • 9.6.2024 - ג' בסיוון – יום האחדות

ארבעת אבני הדרך ליישום הרצף החינוכי הערכי בהתאמה לחומרי הלימוד, לשלבי הגיל ולתחומי הדעת הם:

  1. מפגשים בחברה הישראלית
  2. הנצחה וגבורה
  3. ערבות הדדית
  4. קשר לארץ ולמדינה

אני מזמינה אתכם להיכנס לאתר התקומה והגבורה המחוזי, לבחור משפע תוכניות הלימוד מותאמים גיל ומגזר, לצפות ולהעלות יוזמות בית ספריות.

בנימה אישית ממני אליכם, זוהי הזדמנות להודות לכל אחת ואחד מכם - אנשי החינוך, על תפקוד ללא לאות כעמוד תווך יציב, עקבי ונוכח בעולמם של הילדים בתוך השבר הגדול.
התגייסותכם וביסוס שגרות הלמידה, בזמנים לא פשוטים ברמה מדינית ולעיתים אף אישית, סייעו בבניית חוסן אישי, קהילתי ולאומי.

נכונה לפנינו משימת הנצחה ותקומה לאומית, כי זה הדבר הנכון לעשות וכי אין לנו ברירה - "ומפה יחד נקום!"

בברכה,

ורדה אופיר
מנהלת מחוז מרכז
משרד החינוך

צמיד איתי

צמיד איתי

מחוז מרכז בהובלת גב' יפעת לנציאנו בשיתוף גב' שירה ספטר יזמית "צמיד איתי" יצאו ביוזמה מחוזית להנצחת הנופלים במלחמת "חרבות ברזל". כיתות מרחבי המחוז נבחרו "לאמץ נופל/נופלת". תוכנית לימודים המשלבת פדגוגיה ועשייה חינוכית דרכה התלמידים לומדים על סיפור חייהם, ערכיהם ופועלם של הנופלים. שיא הפעילות הוא שהתלמידים מכינים צמיד לזכר הנופל/נופלת וכותבים מכתב מורשת למשפחתו השכולה.

"הפעם למדתי על סיפור חייו של נופל... הוא כבר לא אחד מתוך המספר העצום של הנופלים.. אותו לא אשכח בחיים!" מילותיו של תלמיד.

נוטעים אמונה ומצמיחים ערכים - חמ"ד

נוטעים אמונה ומצמיחים ערכים

נוטעים אמונה ומצמיחים ערכים - מלחמה של גיבורים

"נוטעים אמונה ומצמיחים ערכים" - מיזם מחוזי שנכתב בשיתוף פעולה בין חינוך חברתי ערכי וחינוך לשוני חמ"ד בהובלת גב' פנינה בולקה מנחה מחוזית חינוך חברתי ערכי חמ"ד וגב' שרה ברוך, מדריכה עברית מחוזית חמ"ד בהשראת גיבורים ממלחמת “חרבות ברזל”. המיזם חבר למיזם הארצי של החמ"ד "נוטעים אמונה" תוך רצון להאיר את ההתמודדות והעיסוק במשמעויותיה של מלחמה זו, דרך סיפורי גבורה של אזרחים וחיילים חיים מתוך המיזם של הדסה בן ארי מלחמה של גיבורים דרך הערכים והתכונות של הגיבורים ובאמצעות טיפוח מעורבות חברתית ביציאה למיזם חברתי, אשר יעצים את ערך החיים.

כותבים היסטוריה

כותבים היסטוריה

החל מה-07.10.2023 נכתב פרק חדש בהיסטוריה של מדינת ישראל. פרק זה מַבנה את תשתיות חיינו כפרטים וכחברה. הרב ד"ר אריה ליפמן (ליאו) בק, בספרו 'מנהיגות והגות 1933 – 1945', מגדיר את המושג היסטוריה כרצף חיים והוא מדגיש את שתי המילים במידה שווה, 'רצף' וְ – 'חיים'. לחקר ההיסטוריה גישות ושיטות שונות, 'ההיסטוריה שבעל פה' הינה אחת מהן והיא מבוססת על איסוף מידע מפי עדים, המספרים את רצף החיים, המייחד את התקופה ומנקודת מבטם האישית - מקצועית. בעת הזו, כל אחד ואחת, ביחד ולחוד חיים את "סיפור העת הזו". הסיפורים האלה כשהם נשזרים זה בזה הם סיפורה של התקופה, של אנשיה ושל המדינה.

האגף לחינוך יסודי ומחוז מרכז קרא לנשות ואנשי חינוך, בתפקידים השונים (מפקחות, מנהלות, מדריכות, מורות, יועצות חינוכיות ועוד), לילדים והורים, והזמין את כולם לכתוב את הסיפור האישי שלהם הקשור לתקופה זו, מנקודת מבטם האישית ו/או המקצועית. זו הייתה הזמנה אישית לקחת חלק משמעותי בתיעוד אותנטי של רצף החיים בעת הזו, שיש ביכולתו לשפוך אור על מערכת החינוך הישראלית בשלב גיל יסודי, על גווניה השונים, וכך לכתוב פרק חדש בתולדות החינוך ובהיסטוריה של מדינת ישראל.

בתי ספר שהשתתפו יקבלו תעודת השתתפות ויוזמנו למפגש עם מנהלת האגף לחינוך יסודי, בו תושק האסופה, לקראת פרסומה ברמה הארצית.

תקומה - החברה הערבית

תקומה החברה הערבית

מדי שנה ימי הציון והמועדים שבין חג הפסח ליום האחדות מהווים רצף של זיכרון שמתחיל לאחר חג הפסח ומסתיים ביום האחדות.
ימים אלו מהווים רצף חינוכי וערכי והזדמנות לעשייה חינוכית משמעותית השוזר מגוון ערכים חברתיים, אישיים, קהילתיים, אזרחיים ולאומיים הנעים בין שמחה לעצב, בין שואה לגבורה, בין שבר לתקומה.
שנת תשפ"ד בה התרחשו אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" נחרטים בזיכרון הקולקטיבי כשנה טראומטית, כואבת ובד בבד כשנה מכוננת. בעיקבותם מתהווה התודעה שאזרחי ישראל, כולם, מעצם החיים ביחד, חולקים שותפות גורל ובצל היגון, העצב והשכול בלטו ערכים של סולידריות, התנדבות, נתינה, אהבת הארץ, רעות ושייכות.
החוסן החברתי מצוי בעיקרו בלכידות החברתית, בתחושת האמון והאמונה, במשילות והמנהיגות, באופטימיות ותקווה. נבקש לתת ביטוי לערכים אלו בחודש התקומה. על כן אגף חברה ערבית במנהל חברה ונוער במטה ובמחוזות פועלים יחד לעשייה חינוכית ערכית משמעותית כחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית (הייחודי והביחד). באמצעות בעלי התפקידים, התלמידים והנוער במרחב הבית ספרי והרשותי יקודמו פעולות חינוכיות בחודש זה תחת הכותרת:
"עלה של זית - אמונה ושלום ביננו אזרחי מדינת ישראל".

ומפה נקום – מוסיקה

ומפה נקום – מוסיקה

על מוזיקה ואופטימיות בדרך לתקומה

בעקבות השירים הרבים שנכתבו במהלך מלחמת "חרבות ברזל" חברות וחברי צוות ההדרכה המוזיקלי במחוז מרכז בהובלת הממונה על החינוך המוזיקלי בחרו שלושה שירים המשדרים מסר אופטימי ויצרו יחידות הוראה הנוגעות בשיח רגשי ומוזיקלי בעקבות השירים. בנוסף, בתי ספר רבים יצרו סרטונים של ביצועי תלמידים שרים שירים שירי עם מסר של תקוה.

אומנות-מבט ליום המחר

האמנות מתחילה במקום בו המילים נגמרות

"מבט אל המחר" - התערוכה. תוצר של תהליך שנפתח בהצגת נושא התערוכה, מפגש עם מורי האומנות במחוז, הכנת מצגת מלווה ויצירת ערכת קלפי SEL ואומנות לשימוש. התערוכה היא גם ההתחלה, הסנונית הראשונה ב"גלריה בפסגה", הגלריה המחוזית החדשה שלנו. המטרה של גל חרל"פ-זריהן הממונה על תחום האומנות במחוז היא להוביל את האומנות במחוז בדרך לפסגה. תלמידות ותלמידי מחוז מרכז בהובלת ובהנחיית המורות והמורים לאומנות במחוז, הוזמנו לחקור ולהציג את נקודת המבט האופטימית בחייהם, ואת הכוח לחזק את האמונה והתקווה. חמישים יצירות אומנות מרהיבות מוצגות במרכז פסג"ה כפר סבא. התערוכה היא סיכום של תהליך משמעותי אותו עברו יחד מורים לאומנות ותלמידיהם ברחבי המחוז. היצירות, משקפות את היכולת של הילדים למצוא את האור ואת החוסן בימים טרופים ומורכבים אלה.